Tips og råd

Sørg alltid for at det du skal bruke som transportmiddel, er i god stand og trygg å bruke i trafikken. Sørg for å være synlig i trafikken og vise til de rundt deg hva du planlegger på å gjøre. Husk på at elsykkelen er tyngre enn vanlige sykler og at oppstart kan være uvant. Elsykkelen kan holde høyfart der du før holdt lav fart, som i oppoverbakker.

Man kan fint bruke sykkelen i vinterstid og trenger ikke spesialutstyr for å sykle om vinteren. Det er anbefalt å bruke piggdekk på vinterføre, samtidig godt med klær og hansker med godt grep. En låsespray kan både forebygge og tine opp en frossen lås. Juster farten etter forholdene rundet deg og vis spesielt hensyn til gående og andre syklister.  Det viktigste er å unngå å havne i alvorlige ulykker.

Det finnes ulike øvelser som man kan øve seg på en trygg plass uten trafikk. Start med å øve på å starte og stoppe i lav fart. Bruk tid på å sykle rolig rundt for å bli kjent med sykkelen. Sjekk alltid displayet før oppstart. Vi anbefaler å starte på nivå 1 eller 0 og øke i nivå etter hvert.

Bruk naturen for det den er verdt, med kongler, pinner eller annet i stedet for kjegler til ferdighetsbane. Bruk tid på øvelsene og gjenta dem flere dager. Første sykkeltur bør være i et enkelt trafikkmiljø eller uten annen trafikk.

Oppsummering

Smarte elsyklister

• blir trygge på elsykkelen et rolig sted før de sykler i trafikken
  • sørger for at elsykkelen er i god stand
  • sørger for at elsykkelen følger de tekniske kravene
  • er synlige i trafikken
  • gir tydelige tegn
  • ser andre trafikanter i øynene
  • tilpasser farten til forholdene
  • lytter til trafikken, ikke musikken
  • venter på grønt
  • gir fotgjengerne førsterett på fortauet
  • bruker lys i mørket
  • bruker hjelm

GRATULERER!

Du er nå klar for å sykle elsykkel, og vi oppfordrer til å teste sykkelen på en lite trafikkert vei og sjekke dens formelle krav.  Og vis hensyn for andre trafikanter. Har du spørsmål, kontakt oss gjerne på e-post: post@syklistforeningen.no

Hilsen oss i Syklistenes Landsforening (logo)

Vil du støtte arbeidet for at det skal bli tryggere og mer attraktivt å sykle i Norge? Meld deg inn og bli inspirert gjennom reportasjer i medlemsbladet Syklistene, som kommer ut tre ganger i året. I tillegg kan du benytte deg av gode medlemstilbud.

Syklistenes Landsforening (SLF) er en ideell, uavhengig forening for hverdags- og tursyklister. SLF er syklistenes talerør inn mot myndighetene, og vi trenger deg som medlem for å få kraft bak arbeidet med å sikre bedre tilrettelegging for sykling. Dette bygger oppunder politikernes egne mål om å få langt flere til å se på sykkelen som løsningen i hverdagen – som framkomstmiddel til jobb, i hverdagen ellers og som kilde til opplevelser og bedre helse.